Príprava a Zabehnutie Nitro Motora

Príprava a Zabehnutie Nitro Motora

Príprava

Palivo: Použite kvalitné nitro palivo s obsahom nitrometánu odporúčaným výrobcom motora (obvykle 20-30%).

Svietiaca sviečka (Glow plug): Uistite sa, že je nová a vhodná pre váš motor.

Vzduchový filter: Čistý a namazaný špeciálnym olejom pre vzduchové filtre.

Náradie: Majte pripravený skrutkovač na nastavenie karburátora a sviečkový kľúč.

Zabehnutie motora

Krok 1: Prvé štarty na voľnobeh

Naplnenie palivovej nádrže: Naplňte nádrž nitro palivom.

Prednastavenie karburátora: Nastavte karburátor do továrenského nastavenia. To znamená, že hlavnú ihlu (high-speed needle) a nízku ihlu (low-speed needle) nastavte podľa manuálu k motoru (obvykle o 3-4 otočky otvorené od uzavretého stavu).

Spustenie motora: Pripojte žeravič (glow igniter) k sviečke a použite štartér (ručný alebo elektrický) na spustenie motora. Ak motor nechce naštartovať, skúste mierne pidať plyn.

Voľnobeh: Nechajte motor bežať na voľnobeh po dobu 2-3 nádrží paliva. Sledujte pracovnú teplotu motora, ktorá by mala byť približne 100-120°C. Motor musí byť chladený, takže ho neprevádzajte v uzavretom priestore.

Krok 2: Pomalá jazda

Jazda na malý plyn: Po prvých nádržiach na voľnobeh začnite pomaly jazdiť s autom na malý plyn. Jazdite pomaly a vyhnite sa plnému plynu.

Kontrola teploty: Sledujte teplotu motora. Ideálna pracovná teplota by mala byť približne 100-120°C. Maximálna teplota, ktorú motor nesmie presiahnuť, by mala byť okolo 130°C. V prípade potreby pridajte viac paliva pre bohatšiu zmes (otočte hlavnú ihlu o 1/8 otočky proti smeru hodinových ručičiek).

Krok 3: Zvyšovanie záťaže

Postupné zvyšovanie rýchlosti: S každou ďalšou nádržou postupne zvyšujte rýchlosť a záťaž motora. Počas tohto procesu stále sledujte teplotu a chladenie.

Nastavenie nízkej ihly: Ak motor po pridaní plynu rýchlo zrýchľuje, ale pri uvoľnení plynu pomaly klesá otáčkami, môžete trochu privrieť nízku ihlu (1/8 otočky v smere hodinových ručičiek).

Krok 4: Plný výkon

Jazda na plný plyn: Po 6-8 nádržiach paliva môžete začať jazdiť na plný plyn. Teraz by mal byť motor dostatočne zabehnutý.

Optimalizácia karburátora: Upravte hlavnú ihlu tak, aby motor dosiahol maximálny výkon bez prehriatia. Pracovná teplota by mala byť medzi 100-120°C. Ak sa motor prehrieva, pridajte viac paliva (otočte hlavnú ihlu proti smeru hodinových ručičiek).

Kontrola: Po niekoľkých minútach jazdy na plný plyn skontrolujte sviečku. Mala by byť svetlohnedá, čo znamená správne spaľovanie. Ak je čierna, zmes je príliš bohatá, ak je biela, zmes je príliš chudá.

Nastavenie karburátora

Hlavná ihla (High-Speed Needle): Táto ihla ovláda množstvo paliva pri vyšších otáčkach. Pre bohatšiu zmes (viac paliva), otočte ihlu proti smeru hodinových ručičiek. Pre chudšiu zmes (menej paliva), otočte ihlu v smere hodinových ručičiek.

Nízka ihla (Low-Speed Needle): Táto ihla ovláda množstvo paliva pri nízkych otáčkach. Nastavte ju tak, aby motor plynule zrýchľoval z voľnobehu.

Voľnobežná ihla (Idle Needle): Nastavte tak, aby motor plynule bežal na voľnobeh bez toho, aby zhasínal alebo príliš zvyšoval otáčky.

Záver

Zabehnutie motora môže trvať niekoľko hodín, ale je to kľúčový krok pre dlhodobú výkonnosť a spoľahlivosť vášho nitro motora. Buďte trpezliví a dôkladní pri každom kroku, aby ste dosiahli najlepšie výsledky. Dôležité je dodržiavať optimálnu pracovnú teplotu motora medzi 100-120°C a zabezpečiť, aby maximálna teplota neprekročila 130°C.